working on it...

Bethan Laura Wood

Bethan Laura Wood
  • Published: WOTH nr. 14
  • Date: 2019
  • Type: interview / portret

KLEUR OM TE PROEVEN (extract)

De Londense ontwerper Bethan Laura Wood is verre van alledaagse. Haar werk en haar looks lopen over van een kleurrijke optimisme. Waar bij anderen het bloed rood of misschien blauw door de aderen stroomt, heeft het bij haar alle kleuren van de regenboog.

Maximaal minimaal

Woods bonte wereld is een eclectische mix van kleuren, patronen en texturen. Je zou haar een maximalist kunnen noemen. Toch ziet ze zichzelf niet zo. “Een maximalist voegt kleur en patroon toe zonder specifieke reden. Mijn werk is het resultaat van de context van de opdracht en daardoor ontstaan de kleuren.” Kleuren zijn voor Wood als goede champagne. “Om de smaak goed te ervaren, om de nuances te begrijpen, moet je hem heen en weer in je mond bewegen. Je proeft het op het puntje van je tong. Het proces is een persoonlijke ervaring. Als de smaak goed is, zie je het terug in het eindresultaat.”

Know the rules in order to break them.

Kleur en patroon lijken oppervlakkig, maar voor Wood ontstaan ze uit het binnenste van elk project. “De meeste mensen denken dat mijn werk slechts gaat over kleuren en patronen, terwijl het eigenlijk gaat om compositie en lagen. Ik ben geen grafische ontwerper, die zo maar iets plakt op een ondergrond. De context of geschiedenis is het startpunt van de opdracht. Ik heb deze specifieke set van regels nodig om te werken. Ik verdiep me in opdrachtgever en kijk welke kleuren en technieken al worden gebruikt. Deze identiteit verweeft zich zo met mijn eigen stijl, wat het project een persoonlijke gelaagdheid geeft.“

Hollandse concept in een kleurrijk jasje

Het werk van Wood oogt exotisch oogt, maar heeft zijn wortels in het nuchtere en conceptuele Dutch Design. Aan de Londense RCA was Jurgen Bey, bekend van de Tree Trunk Bench, haar mentor en inspiratiebron. “Jurgen creëert een fantasiewereld, gebaseerd op een theoretische idee, waar hij helemaal in op gaat. Neem bijvoorbeeld stof. In een lezing, te vinden op youtube, vertelt hij over de waarde van stof in het huishouden. Hij onderzoekt of het mogelijk is objecten te ontwerpen om stof te verzamelen, zo mooi dat het stof verzameld wil worden. Het resultaat is de Dust Furniture serie. Het is fantasievol, maar creëert wel een serieuze dialoog. Zijn kracht om vragen te stellen en een wereld te creëren vanuit een eigen standpunt, is enorm inspirerend.  Zijn begeleiding, samen met die van Martino Gamper,  gaf me het zelfvertrouwen om een eigen wereld te bouwen die past bij mij. Mijn wereld is een cross-over tussen functionaliteit en fantasie. Hoe vreemd mijn objecten soms ook ogen, ze zijn gegrond in functionele gedachten.”

Dan toch nog over de buitenkant. Wood’s verschijning trekt onmiddellijk de aandacht. Zelfs in het hippe Shoreditch vraagt men op straat om een foto. Haar outfit met patronen in felle kleuren, blauw haar, grote sieraden en opvallende make-up, valt in het grauwe straatbeeld op. De vergelijking met een clown ligt voor de hand. Dit is voor Wood geen belediging, eerder een compliment. “De clown kan kritiek geven, die niemand durft te geven. Ze vormen geen bedreiging en daarom kunnen ze juist de ogen van mensen openen.” Met haar werk en haar ideeën is dit een rol die Bethan op het lijf geschreven is.

For the full article: WOTH 

Categories: INTERVIEWWORDS